Kasi Tembak

Pages

Rabu, 14 Mac 2012

Tangani Ketagihan Onani

Onani

Tangani ketagihan
Soalan:
Saya pelajar berumur 16 tahun. Masalah yang saya hadapi sangat mengganggu pelajaran saya sehingga saya menjadi seorang yang sangat risau.. Masalah saya ialah:
1) Saiz buah zakar saya ialah 4 sentimeter (ukur guna pembaris) Adakah saiz itu normal?
2) Saya kerap beronani sejak tingkatan 1 lagi. Seminggu tiga kali. Adakah ia menyebabkan saya tidak boleh mendapat anak?
3) Mengapakah air mani saya sangat sedikit?
Putra_kedah.
Saudara Putra.
Terima kasih atas soalan-soalan yang ditanya. Saya kurang pasti berkenaan soalan pertama, pengukuran buah zakar dengan pembaris adalah tidak tepat. Doktor biasanya menggunakan alat yang dipanggil ‘orchidometer’ untuk membuat pengukuran mengikut isipadu buah zakar dan bukan panjang buah zakar tersebut. Pengukuran yang saudara buat adalah tidak tepat. Saya nasihatkan agar saudara berjumpa dengan doktor bagi mendapatkan kepastian berkenaan kerisauan saudara.
Berkenaan soalan kedua saudara, saya pasti kebanyakan remaja melakukan perbuatan onani atau melancap dan ada di kalangan remaja menjadi ketagih dengan perbuatan ini. Saya banyak berjumpa remaja yang turut mengalami tekanan akibat ketagihan melancap bahkan ada yang mengatakan bahawa zakar mereka menjadi kecil dan mengecut akibat melancap. Secara amnya, perbuatan melancap tidak memberi kesan negatif terhadap kesihatan fizikal mahupun mental seseorang itu. Ia juga tidak akan menyebabkan benih atau sperma berkurangan ataupun mati pucuk atau dengan kata lain saudara tidak akan menjadi mandul dengan kerap melakukan onani. Tetapi ia boleh memberi kesan fizikal atau mental jika ia tidak terkawal ataupun melibatkan penggunaan alat-alatan yang boleh memberi kecederaan terhadap zakar.
Bagi soalan ketiga saudara, isipadu air mani normal bagi lelaki dewasa ialah antara 2 hingga 5 mililiter. Saya kurang pasti apa maksud saudara ‘sedikit’ tetapi isipadu air mani akan berkurangan jika saudara melakukan onani dalam selang masa yang singkat. Bagi lelaki yang normal, isipadunya akan pulih selepas selang beberapa hari kemudian.
Saudara boleh mengelakkan daripada melakukan melancap dengan menjauhi rangsangan seks seperti melihat video lucah dan sebagainya. Aktiviti riadah boleh mengisi masa lapang dan menjauhkan dari melancap. Bagi orang Islam, membaca al-Quran, berpuasa dan banyakkan bersembahyang sunat dapat menjauhkan diri daripada melancap.

0 on: "Tangani Ketagihan Onani"