Kasi Tembak

Pages

Sabtu, 25 Ogos 2012

Kesan pengambilan makanan tidak seimbang


Gizi seimbang merupakan gizi yang mengandungi karbohidrat, lipid, protein, vitamin, garam mineral, air dan serabut dalam nisbah yang betul untuk memenuhi keperluan badan

Kesan pengambilan makanan yang tidak seimbang menyebabkan tubuh badan memperolehi gizi yang tidak seimbang. Kekurangan nutrien tertentu dalam Malnutrisi makanan menyebabkan pelbagai penyakit seperti anemia, kwasyiorkor, skurvi dan riket. Kekurangan protein akan menyebabkan penyakit Kwasyiorkor iaitu gejala seperti perut buncit, pertumbuhan badan dan otak terencat, kehilangan selera makan, dan badan lemah. Skurvi pula adalah disebabkan oleh kekurangan vitamin C dimana tubuh badan akan lemah dan sentiasa mengalami sesak nafas serta gusi membengkak dan mudah berdarah. Hal ini adalah pembawa kepada serangan sakit jantung serta tekanan darah tinggi dan strok. Akibat pengambilan garam yang berlebihan pula akan menyebabkan ginjal gagal berfungsi. Bagi individu yang mengambil kuantiti makanan terlalu banyak pula lebih berpotensi untuk menghadapi masalah kegendutan. Masalah kegendutan berlaku apabila berat badan adalah 20% melebihi berat badan yang berpatutan dengan ketinggiannya seterusnya akan menyebabkan diabetis melitus, darah tinggi, kanser kolon juga berpotensi berlaku Diabetis melitus apabila aras glukosa berlebihan daripada julat normal (kencing terdapat dalam darah manis).


Osteoporosis pula berlaku kerana pengurangan jisim tulang akibat pengambilan kalsium yang tidak mencukupi dalam gizi. Kurang kalsium akan menyebabkan tulang menjadi semakin nipis dan rapuh dan mudah patah. Sakit jantung kebiasaannya berlaku apabila tahap kolesterol dalam darah tinggi. Selain itu kolesterol berlebihan yang terenap pada dinding arteri seterusnya menyempitkan salur darah dan menyebabkan jantung sukar untuk mengepam darah akan menjadi punca kepada penyakit Strok.
Oleh itu, kita hendaklah lebih bijaksana dalam mengatur menu pemakanan harian kita supaya masalah kekurangan gizi makanan serta kesannya dapat kita hindari serta dapat mengamalkan budaya hidup yang sihat. Jika masyarakat masih ingkar dan tidak mahu berubah sudah pasti jumlah pesakit penyakit kronik di negara ini akan bertambah pula. Ketika itu mungkin sudah terlewat untuk kita semua mengambil langkah pencegahannya. “Tepuk dada tanya selera”.

TAHUKAH ANDA!
Serat Menentang Penyakit Jantung
Serat ialah sejenis karbohidrat yang terdapat dalam kekacang, bijirin, ubi, buah-buahan dan sayur-sayuran. Ia membantu mencegah sembelit dan menyingkirkan sisa-sisa toksik daripada badan anda. Ia juga mencegah penyakit jantung, suatu penyakit yang bermula pada umur anda.
Tahukah anda bahawa penyakit jantung boleh bermula pada umur anda? Mengambil terlalu banyak lemak, terlalu sedikit serat, merokok dan tidak bersenam � semua ini boleh menyebabkan saluran darah ke jantung anda tersumbat ! Proses ini berlaku dengan lambat dan anda tidak akan menyedarinya�.sehingga anda diserang sakit jantung beberapa tahun kemudian.
Makan banyak serat boleh membantu menjaga saluran darah yang sihat dan mengelakkan daripada tersumbat. Anda juga mesti menjaga berat badan yang sihat, jangan merokok dan mengamalkan cara hidup yang cergas.

sumber

0 on: "Kesan pengambilan makanan tidak seimbang"